Michał Znaniecki   Reżyser, dramaturg, scenograf i pedagog. Rozpoczął studia w warszawskiej PWST. Następnie studiował na Uniwersytecie w Bolonii u Umberta Eco. Kolejnym etapem były studia u Giorgio Strehlera w Teatro Piccolo di Milano. W niedługim czasie potwierdził umiejętności reżyserskie debiutując w mediolańskiej La Scali spektaklem opartym na muzyce Monteverdiego. Miał wówczas zaledwie 24 lata i był najmłodszym w historii reżyserem debiutującym w tym najsłynniejszym włoskim teatrze operowym. Uznany za największy talent reżyserski w 1995 r. zaczął utwierdzać swoją pozycję w teatrach operowych i dramatycznych we Włoszech, Francji, Irlandii i Polsce. Jest autorem ponad 100 spektakli muzycznych i dramatycznych.

   W teatrze operowym oprócz pozycji repertuarowych (Don Pasquale, Carmen, Straszny dwór, Macbeth, Simon Boccanegra, Bal maskowy, Otello, Rigoletto) pasjonuje się odkrywaniem i realizacją dzieł rzadkich i nieznanych jak Maddalena Prokofiewa, Drei Pintos Mahlera, Ożenek Musorgskiego, Żydówka Halévy'ego czy Flaminio Pergolesiego. W 1995 r. w Mediolanie Michał Znaniecki założył grupę teatralną Ape Teatrale. Współpracuje ona z takimi instytucjami jak: Opera Bolońska, Rossini Opera Festival w Pesaro, Cantiere di Montepulciano, Wexford Opera Festival, Festival Pergolesi Spontini w Jesi, Festival di Due Mondi w Spoleto, Luglio Musicale Trapanese na Sycylii. Jego wielojęzykowe spektakle i happeningi plenerowe miały swoje premiery w najważniejszych teatrach i na największych placach Bolonii, Mediolanu, Pesaro, Rzymu, Montepulciano, Como i Dublina. Jest również dyrektorem artystycznym stowarzyszenia CON-Teatro z siedzibą w Turynie. Instytucja ta organizuje współpracę między europejskimi instytucjami teatralnymi. Współpracuje z wieloma festiwalami i teatrami we Włoszech, Francji i w Hiszpanii, aranżując warsztaty, laboratoria teatralne i językowe i inne inicjatywy mające na celu wymianę kulturalną między młodymi twórcami teatru.

   Wykłada w wielu szkołach teatralnych we Włoszech. Między innymi powrócił jako wykładowca technik improwizacji do szkoły Teatro Piccolo di Milano. W ostatnich sezonach pojawił się jako reżyser i scenograf na scenach Opery Turyńskiej (Man and boy: Dada Nymana), Bolońskiej (Ascanio in Alba Mozarta), Sardyńskiej (Mose in Egitto Rossiniego). W Trieście zrealizował operę Haydna Isola disabitata, w Teatro Pergolesi w Jesi odbyła się prapremiera L'Ape musicale autorstwa Da Ponte, na Festiwalu delle Nazioni prapremiera włoska Mandragory Szymanowskiego. Jeszcze raz w Turynie powstała inscenizacja Króla Leara Szekspira i entuzjastycznie przyjęte Cosi fan tutte Mozarta we Wrocławiu. Pod koniec 2006 r. następne dzieła Mozarta zamknęły rok poświęcony temu geniuszowi: Don Giovanni pokazywany w Bresci, Pavi, Como, Ceremonie, a przede wszystkim w Paryżu w Opéra de Massy i kolejne Cosi fan tutte, tym razem na Sycylii.

   Rok 2007 otworzył spektakl Cyrano de Bergerac z Placido Domingo w roli tytułowej zrealizowany w Walencji. Następnie otworzył sezon opery w Bilbao Zamkiem Sinobrodego Bartóka, a zamknął rok inscenizacją Rigoletta w Operze Wrocławskiej. Jego musical Dr Jekyll i Mr Hyde w Teatrze Rozrywki w Chorzowie otrzymał Złotą Maskę za Spektakl Roku 2007. W 2008 r. związał się z Operą Narodową realizując jako reżyser i scenograf Łucję z Lammermooru Donizettiego. Następne projekty to Włoszka w Algierze w Neapolu, Pamiętnik zaginionego Janáčka w Madrycie, Ernani w Tel Avivie i Bilbao, Samson i Dalila w Bolonii, Liège i Wrocławiu. W 2009 r. w Operze Narodowej przygotował reżyserię i scenografię Lukrecji Borgii Donizettiego.


Fot. Marek Grotowski