Tenor. W styczniu 2008 r. zadebiutował w partii Riccarda w Balu maskowym Verdiego z Berlińską Operą Państwową, gdzie został entuzjastycznie przyjęty zarówno przez publiczność, jak i prasę. Następnie wykonał partię Alfreda w Traviacie Verdiego w Bawarskiej Operze Państwowej w Monachium, w berlińskiej Deutsche Oper i w Tokio. Zaśpiewał partię Księcia Mantui w Rigoletcie Verdiego podczas swojego pierwszego występu w mediolańskim Teatro alla Scala, w Teatrze Wielkim w Warszawie, a także podczas sensacyjnego debiutu w nowojorskiej Metropolitan Opera. Jego amerykański debiut sceniczny miał miejsce wcześniej, w 2004 r., gdy śpiewał partię Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego z San Francisco Opera, dokąd powrócił w 2007 roku jako Tamino. W 2006 r. spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i prasy za wykonanie partii tytułowej w Wertherze Masseneta w Operze Frankfurckiej oraz w Monachium. Występował także w roli Don Ottavia w Don Giovannim Mozarta w nowej inscenizacji w Operze Zuryskiej i podczas festiwalu w Salzburgu. Powrócił do londyńskiej Royal Opera House Covent Garden, by znów z ogromnym sukcesem zaśpiewać partię tytułową w Fauście Gounoda, która zrobiła furorę, gdy debiutował w niej tamże parę lat wcześniej oraz gdy wykonywał tam partię Księcia. W Rigoletcie Verdiego występował też ostatnio w Zurychu, Bilbao i Monachium. W 2007 r. do swojego repertuaru dodał partię Edgara w Łucji z Lammermooru Donizettiego wykonaną w Zurychu. Piotr Beczała jest obecnie jednym z największych tenorów lirycznych, dając w ostatnich latach wiele występów na najważniejszych scenach.

    Współpracuje z następującymi teatrami: De Nederlandse Opera Amsterdam, Théâtre Royal La Monnaie w Brukseli, Opéra National de Paris, Bilbao Opera, opery w Zurychu, Kolonii, Hamburgu i we Frankfurcie, Deutsche Oper Berlin, berlińska opera Unter den Linden, Opera Wiedeńska, Grand Théâtre w Genewie, Teatro Comunale di Bologna, Megaron w Atenach, Teatr Wielki w Warszawie, Royal Opera House Covent Garden w Londynie, San Francisco Opera oraz Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Regularnie występuje gościnnie na ważnych festiwalach międzynarodowych: w Salzburgu, w Wiedniu na Festwochen i festiwalu Klangbogen, Styriarte Graz, w Bad Kissingen, Zurychu, Lucernie, Montpellier i in. Dawał koncerty w filharmonii berlińskiej i monachijskiej, w Herkulessaal w Monachium, Musikverein oraz Konzerthaus w Wiedniu, Tonhalle w Zurychu, KKL Lucerne, Concertgebouw w Amsterdamie, w konserwatorium moskiewskim oraz w Severance Hall w Cleveland.

    Repertuar Piotra Beczały obejmuje głównie tenorowe partie liryczne z kanonu operowego: Alfred (Traviata Verdiego), Książę Mantui (Rigoletto Verdiego), Edgar (Łucja z Lammermooru Donizettiego), Rudolf (Cyganeria Pucciniego), Werther (Masseneta), Faust (Gounoda), Leński (Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego), Vaudémont (Jolanta Czajkowskiego), Jenik (Sprzedana narzeczona Smetany), Pasterz (Król Roger Szymanowskiego), Tamino (Czarodziejski flet Mozarta), Belmonte (Uprowadzenie z seraju Mozarta), Don Ottavio (Don Giovanni Mozarta), Orombello (Beatrice di Tenda Belliniego), Włoski śpiewak (Kawaler srebrnej róży R. Straussa), Camille de Rosillon (Wesoła wdówka Lehára), Książę (Rusałka Dvořáka), Faust (Potępienie Fausta Berlioza), Romeo (Romeo i Julia Gounoda oraz Don Carlos Verdiego.

    Urodzony w południowej Polsce, wykształcenie wokalne otrzymał w Katowicach. Uczył się m.in. u takich sław, jak Jan Ballarin, Pavel Lisizian, Sena Jurinac i Dale Fundling. Po pierwszym angażu do Landestheater Linz (Austria), w 1997 r. przeniósł się do opery w Zurychu, gdzie oprócz partii wyżej wymienionych wykonywał następujące role: Tristan (Le Vin Herbé Martina), Steva (Jenůfa Janáčka), Synodal (Demon Rubinsteina), Walther von der Vogelweide (Tannhäuser Wagnera), Arnim von Grübben (Simplicius Johanna Straussa), Matteo (Arabella Richarda Straussa) oraz Elvino (Lunatyczka Belliniego). Spędziwszy kilka latach jako stały członek opery w Zurychu, artysta wciąż utrzymuje bliskie związki z tym zespołem.

    Jego repertuar koncertowy obejmuje m.in. muzykę sakralną Mozarta, Cherubiniego i Schuberta, oratoria Haydna, Mszę uroczystą Beethovena, Paradies und die Peri Schumanna, Stabat Mater i Małą mszę uroczystą  Rossiniego, Romea i Julię i Requiem Berlioza, Te Deum Brucknera, Stabat Mater i Requiem Dvořáka, Rinaldo Brahmsa, aż po Messa da Requiem Verdiego oraz Pieśń o ziemi i Das klagende Lie Mahlera.

    Podczas koncertów i występów operowych artysta współpracował z wieloma sławnymi dyrygentami, takimi jak: Gerd Albrecht, Maurizio Benini, Bertrand de Billy, Michael Boder, Ivor Bolton, Richard Bonynge, Frans Brüggen, Semyon Bychkov, Sylvain Cambreling, Paolo Carignani, Sir Andrew Davis, Edo de Waart, Placido Domingo, Vladimir Fedosejev, Ivan Fischer, Michael Gielen, Carlo Mario Giulini, Hartmut Haenchen, Nikolaus Harnoncourt, Philippe Herreweghe, Marek Janowski, Mariss Jansons, Philippe Jordan, Michail Jurowski, Vladimir Jurowski, Ton Koopman, Zubin Mehta, Ingo Metzmacher, Riccardo Muti, Kent Nagano, Renato Palumbo, Antonio Pappano, Trevor Pinnock, Donald Runnicles, Nello Santi, Peter Schneider, Martin Sieghart, Christian Thielemann, Marcello Viotti, Franz Welser Möst, Alberto Zedda, James Levine i Nicola Luisotti.

    Nagrał następujące dzieła na płytach CD: Uprowadzenie z seraju Mozarta (Oehms Classics), Święta Ludmiła Dvořáka (Orfeo), Simplicius (Emi), Die Rheinnixen Offenbacha i Król Roger Szymanowskiego (Accord), Jolanta Czajkowskiego (Relief), Traviata Verdiego (Farao Classics), Romeo i Julia Berlioza (Edition Hänssler), Kraina uśmiechu Lehára (CPO) oraz CD z recitalem pieśni Karola Szymanowskiego (Channel Classics).  Piotr Beczała nagrał także swój pierwszy recital arii z fragmentami dzieł francuskich i włoskich, który wydała firma Orfeo, a także płytę Slavic Opera Arias, zawierającą utwory Borodina, Czajkowskiego, Rimskiego-Korsakowa, Rachmaninowa, Moniuszki, Żeleńskiego, Nowowiejskiego, Smetany i Dvořáka. Opera News umieściła ją na 1. miejscu swojej listy "12 najlepszych płyt z recitalami" w roku 2011. W 2012 r. został artystą koncernu Deutsche Grammophon.

   Na DVD wydano następujące utwory z jego udziałem: z opery w Zurychu Simplicius, Wesoła wdówka, Traviata i Rigoletto (wszystkie wydała wytwórnia Arthaus), Czarodziejski flet (TDK), Uprowadzenie z seraju (Bel Air Media) i Don Giovanni (EMI), z festiwalu w Salzburgu Kawaler srebrnej róży (2004, TDK) i Don Giovanni (2006, Decca), Czarodziejski flet z Opéra National de Paris (TDK), Łucja z Lammermooru z Metropolitan Opera oraz La bohème z Festiwalu w Salzburgu (2012, Deutsche Grammophon). Inne DVD  artysty zawierają m.in. IX Symfonię Beethovena, z Christianem Thielemannem dyrygującym Wiener Philharmoniker  (Unitel/C Major), oraz pożegnalny koncert w Operze Wiedeńskiej dla wieloletniego jej dyrektora, Ioana Holendra (DG).

    W Operze Narodowej zaśpiewał po raz pierwszy w Rigoletcie Verdiego, gdzie wykonał partię Księcia Mantui (2007). W 2008 r. zaśpiewał partię Sir Edgara Ravenswooda w premierowym przedstawieniu Łucji z Lammermooru Donizettiego. 24 listopada 2012 r. odbył się uroczysty koncert artysty z okazji 20-lecia jego pracy artystycznej.


Fot. Kurt Pinter