Fot. Ewa Krasucka


W 2014 roku mija 100 lat od wybuchu pierwszej wojny światowej. Teatr Wielki – Opera Narodowa poświęca tej wielkiej tragedii specjalny wieczór Polskiego Baletu Narodowego pt. 1914. z trzema utworami w programie. Połączyliśmy w nim wielką światową klasykę choreograficzną: dzieła Kurta Joossa i Jiříego Kyliána z najnowszą pracą naszego artysty Roberta Bondary. Nowy spektakl pokażemy sześciokrotnie: 15, 16, 18 i 30 listopada oraz 2 i 3 grudnia 2014 roku.

    Wieczór otwiera nowy antywojenny balet Roberta Bondary Nevermore...?, w którym choreograf sięga do utworów dwóch polskich kompozytorów współczesnych Prasquala i Pawła Szymańskiego oraz do kompozycji Steve'a Reicha. Twórcy baletu towarzyszy refleksja nad przyczynami, naturą i skutkami konfliktów zbrojnych z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki.

    Bohuslav Martinů skomponował swoją kantatę Msza polowa po niemieckiej napaści na Czechosłowację w 1939 roku. Odnosiła się ona jednak w istocie do bolesnych wspomnień pierwszej wojny światowej. W 1980 roku światowej sławy czeski choreograf Jiří Kylián stworzył w oparciu o ten utwór przejmujący męski balet, poświęcając go pamięci młodych żołnierzy wszystkich czasów, którzy wciąż i wciąż giną na frontach bezsensownych wojen. Jiří Kylián powtarza obecnie swoje niezwykłe dzieło z tancerzami Polskiego Baletu Narodowego i Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

    Spektakl finalizuje legendarny Zielony stół z muzyką fortepianową Friedricha A. Cohena. To dzieło jednego z najwybitniejszych twórców europejskiego ekspresjonizmu, słynnego niemieckiego choreografa Kurta Joossa. Balet utrzymany jest w duchu ostrej antywojennej satyry politycznej. W następstwie jego paryskiej prapremiery w 1932 roku, uchodząc przed groźbą prześladowań, Kurt Jooss musiał emigrować z Niemiec hitlerowskich. Jego Zielony stół nabrał z czasem waloru ponadczasowej przestrogi przed wojną i jako taki doczekał się niezliczonych powtórzeń w wielu krajach zyskując rangę jednego z arcydzieł sztuki XX wieku. Oryginalną choreografię Kurta Joossa realizuje teraz dla naszej sceny amerykańska baletmistrzyni Jeanette Vondersaar.

    Premiera Polskiego Baletu Narodowego otwiera nasz festiwal VI Dni Sztuki Tańca (15-24 listopada). W programie tegorocznego przeglądu znalazły się także: poznańskie przedstawienie Kopciuszka w choreografii Paula Chalmera,  nowa wersja Braci Karamazow Borisa Ejfmana pt. Po drugiej stronie grzechu w wykonaniu jego Teatru Baletu z Sankt Petersburga, kameralny polsko-izraelski spektakl Engagé&Rust w interpretacji Elwiry Piorun i Ido Tadmora oraz nasze Obsesje z choreografiami Krzysztofa Pastora i Emila Wesołowskiego.


Autor witryny PBN: Paweł Chynowski; współpraca: Jacek Gnoiński