PREMIERY SEZONU 2009/10

 
20 listopada 2009 (premiera polska)
Kolejne przedstawienia: 21, 22 XI, 3, 4 XII 2009
Kurt Weill


Kurt Weill

Balet Krzysztofa Pastora w dwóch aktach (2001)
Libretto, scenariusz muzyczny, inscenizacja i choreografia: Krzysztof Pastor
Dyrygent: Pacien Mazzagatti
Aranżacja przestrzeni i koncepcja wizualna: Krzysztof Pastor, Bert Dalhuysen
Kostiumy: Maciej Zień
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola
Projekcje i światła: Bert Dalhuysen
Asystenci choreografa: Charlotte Chapelier, Steven Etienne, Natalia Hoffmann
 
Był twórcą Opery za trzy grosze i Siedmiu grzechów głównych. Po dojściu Hitlera do władzy wyemigrował do USA. Komponował muzykę symfoniczną, filmową i teatralną, songi i piosenki. Czerpał z jazzu i kabaretu, nie stronił od fokstrota, shimmy, walca i tanga. Krzysztof Pastor wpadł na pomysł niezwykły. Zrealizował z Het Nationale Ballet w Amsterdamie spektakl multimedialny w formie collage’u obrazów tanecznych. Sięgnął po muzykę Kurta Weilla, tworząc tętniący energią fresk baletowy, porywający ekspresją tańca, różnorodnością form muzycznych i wokalnymi przebojami, pobudzający do refleksji na temat doświadczeń społecznych czasów kompozytora, zmiennych losów artysty, przejawów nietolerancji i wiecznej tęsknoty za miłością. „To wielkie dzieło Pastora – pisała brytyjska krytyk, Maggie Foyer. Wykazał talent choreograficzny i inscenizatorski. Krajobraz taneczny i muzyczny jest tu ogromny: od baru w Berlinie po Broadway. Gigantyczne przedsięwzięcie młodego choreografa”. Spektakl uznano w Holandii za wydarzenie sezonu i nominowano go do prestiżowej nagrody „Benois de la Danse”. 


Projekt plakatu: Magda Wunsche & Samsel / Adam Żebrowski


19 marca 2010 (premiera)
Kolejne przedstawienia: 20, 21 III 2010
Kreacje 2 
 
II Warsztat Choreograficzny
Scena Kameralna 


Choreografowie: Eduard Bablidze, Robert Bondara, Michał Chróścielewski, Anna Hop, Jacek Tyski, Karol Urbański, Natalia Wojciechowska


Projekt tzw. workshopów, czyli warsztatów, wprowadził do Teatru Wielkiego Krzysztof Pastor, nowy dyrektor Polskiego Baletu Narodowego. Przyświeca mu idea stworzenia tancerzom szansy debiutów choreograficznych, ale także wyzwolenia inicjatywy twórczej i organizacyjnej artystów baletu, którzy dostają wolną rękę w sprawie koncepcji, przygotowania, zorganizowania i promowania takiego wieczoru własnymi siłami, z możliwością korzystania z niezbędnej pomocy technicznej teatru. Podobne workshopy odbywają się w amsterdamskim zespole Het Nationale Ballet, gdzie Krzysztof Pastor jest stałym choreografem, i zaowocowały tam wieloma nowymi talentami. Ta szansa dla młodej polskiej choreografii zgodna jest z nowym wizerunkiem Teatru Wielkiego, kształtowanym przez dwóch wybitnych kreatorów: reżysera Mariusza Trelińskiego i choreografa Krzysztofa Pastora. Proponują oni w repertuarze teatru nie tylko własne inscenizacje, ale też starają się stymulować młodą polską myśl twórczą w dziedzinie opery i baletu.


Projekt plakatu: Łukasz Murgrabia / Adam Żebrowski

23 kwietnia 2010 (prapremiera)

 

Kolejne przedstawienie: 24 IV 2010
W POSZUKIWANIU KOLORÓW 
W wieczorze baletowym ALPHA I INNE
Scena Kameralna
 
Choreografia: Jacek Tyski (2010)
Muzyka: Grażyna Bacewicz
Kostiumy: Tijana Tyski
Światła: Maciej Igielski
 
Nowa praca choreograficzna solisty Polskiego Baletu Narodowego, który uczestniczył niedawno z powodzeniem w I. Warsztacie Choreograficznym. Jacek Tyski legitymuje się już także pewnym dorobkiem choreograficznym poza Teatrem Wielkim. Obecnie otrzymał propozycję stworzenia nowego baletu jednoaktowego do wybranej przez siebie muzyki polskiego kompozytora. Wraz ze wznowieniami kameralnych prac choreograficznych Roberta Bondary i Jacka Przybyłowicza jego nowy utwór znajdzie się w programie wieczoru baletowego „Alpha i inne”, w którym młoda polska choreografia spotyka się ze współczesną polską muzyką.


Fot. Ewa Krasucka


9 maja 2010 (prapremiera)
Kolejne przedstawienia: 11, 12, 15, 22 V; 5, 6 VI 2010
Chopin, artysta romantyczny
 
Balet w dwóch aktach (2010)
Libretto: Antoni Libera
Koncepcja muzyczna: Stanisław Leszczyński
 
Inscenizacja i choreografia: Patrice Bart
Muzyka: Hector Berlioz, Fryderyk Chopin, Manuel de Falla, Siergej Lapunow, Ferenc Liszt, Franz Schubert, Robert Schumann
Dyrygent: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Luisa Spinatelli
Asystentki choreografa: Anna Grabka, Claude de Vulpian 
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola
Światła: Marion Hewlett
 
Będzie to bez wątpienia najważniejsze wydarzenie baletowe Roku Chopinowskiego. Z inspiracji Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora Teatru Wielkiego, a zarazem koordynatora obchodów chopinowskich, powstanie w Warszawie nowy balet nawiązujący do losów i przeżyć wielkiego polskiego romantyka. Scenarzystą przedstawienia jest pisarz Antoni Libera, a w warstwie muzycznej pojawią się nie tylko utwory Fryderyka Chopina, ale też kompozytorów, którzy pozostawali pod urokiem jego twórczości: Hectora Berlioza, Siergieja Lapunowa, Ferenca Liszta, Franza Schuberta i Roberta Schumanna. Twórcą spektaklu będzie znany francuski baletmistrz Patrice Bart z Opery Paryskiej, jeden z niewielu współczesnych choreografów, specjalizujących się w realizacji nowych baletów pełnospektaklowych, które tak bardzo ceni sobie publiczność wielkich teatrów operowych. Zapowiada się więc na wskroś europejska prapremiera choreograficzna. Inspiracja płynie bowiem z Warszawy, ale balet będzie spojrzeniem na legendę wielkiego polskiego kompozytora z punktu widzenia Paryża, z którym Chopin tak bardzo był związany. 
 

Projekt plakatu: Magda Wunsche & Samsel / Adam Żebrowski


 
25 czerwca 2010 (premiera polska)
Kolejne przedstawienie: 27 VI 2010
Tańczmy Bacha
Muzyka: Johann Sebastian Bach

Choreografowie:


 
Wieczór baletowy w czterech częściach
Dyrygent: Modestas Pitrėnas

THE KISSES / POCAŁUNKI (prapremiera)
Choreografia: Emil Wesołowski (2010)
Muzyka: Koncert klawesynowy d-moll (BWV 1052)
Kostiumy: Magdalena Tesławska
Światła: Tomasz Mierzwa
 
CONCERTO BAROCCO / KONCERT BAROKOWY (premiera polska)
Choreografia: George Balanchine (1941)
Realizacja: Adam Lüders
Muzyka: Koncert d-moll na dwoje skrzypiec (BWV 1043)
Światła: Tomasz Mierzwa
Soliści: Stanisław Tomanek (1 skrzypce), Łukasz Błaszczyk (2 skrzypce)
 
THE GREEN / ZIELEŃ (premiera polska)
Choreografia: Ed Wubbe (2006)
Muzyka: Wstęp do Pasji według św. Jana (BWV 245)
Scenografia i światła: Ed Wubbe
Kostiumy: Pamela Homoet
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola
 
IN LIGHT AND SHADOW / W ŚWIATŁOCIENIU (premiera polska)
Choreografia: Krzysztof Pastor (2000)
Muzyka: Aria z Wariacji Goldbergowskich (BWV 988) i III Suita orkiestrowa D-dur (BWV 1068)
Scenografia: Tatyana van Walsum
Światła: Bert Dalhuysen


Maciej Grzybowski (fortepian), Małgorzata Sarbak (klawesyn/basso continuo)
 

Rzadko dotąd balet polski konfrontował się z muzyką Bacha, która inspirowała tak wielu choreografów. Sięgali do tej niewyczerpanej spuścizny: Balanchine, Lifar, Petit, Cranko, Béjart, Robbins, van Manen i Neumeier, by wymienić tylko największych w XX wieku. Przyszedł czas i na nas – za sprawą Krzysztofa Pastora, który zaplanował cały wieczór baletowy do dzieł Bacha. Rozpocznie go nowa praca Emila Wesołowskiego Pocałunki do muzyki Koncertu klawesynowego d-moll Bacha. Pojawi się Concerto Barocco legendarnego George’a Balanchine’a, typowy dla niego balet abstrakcyjny, idealnie zestrojony z Koncertem d-moll na dwoje skrzypiec. Znakomity choreograf holenderski Ed Wubbe zrealizuje swój oryginalny męski balet The Green z wykorzystaniem wstępu chóralnego do Pasji według św. Jana. Na koniec Krzysztof Pastor pokaże własny hit baletowy In Light and Shadow z muzyką Arii z Wariacji Goldbergowskich i III Suity orkiestrowej D-dur, oklaskiwany już wcześniej w Amsterdamie, Sztokholmie, Glasgow, Ankarze i Hongkongu oraz w wykonaniu Het Nationale Ballet podczas tournée w Holandii, Francji i Kanadzie, a w interpretacji Scottish Ballet na Festiwalu w Edynburgu i w Londynie. Zapowiada się wieczór pełen choreograficznych niespodzianek.


Fot. Ewa Krasucka, Paweł Rosłon oraz Archiwum
Projekt plakatu: Adam Żebrowski, zdjęcie: Ewa Krasucka

 


WZNOWIENIA SEZONU 2009/2010

 
11 grudnia 2009 (w wieczorze operowo-baletowym)
Kolejne przedstawienia: 12, 13 XII 2009
oraz 23, 24 IV 2010 (w wieczorze baletowym ALPHA I INNE)
Alpha Kryonia Xe 
 
Choreografia: Jacek Przybyłowicz (2006)
Muzyka: Aleksandra Gryka
Scenografia: Paweł Grabarczyk
Światła: Putto  
Scena Kameralna
 
Balet „Alpha Kryonia Xe” to praca Jacka Przybyłowicza, od niedawna dyrektora baletu w poznańskim Teatrze Wielkim. Przywracamy ją do repertuaru 11 grudnia 2009 roku, a potem dołączamy do wieczoru baletowego „Alpha i inne”, w którym młoda polska choreografia spotyka się ze współczesną polską muzyką. Zapisaną w muzyce Aleksandry Gryki futurystyczną wizję świata można w bardzo różny sposób przełożyć na język ruchu i plastyki. Jacek Przybyłowicz wyczytał z niej opowieść o powstawaniu świata. Oto grupa jakichś istot buduje coś od podstaw. Może to historia cywilizacji, która dawno umarła, a może ta opowieść dopiero się wydarzy. Może właśnie na dalekiej Kryonii? 

 

Fot. z baletu "Alpha Kryonia Xe": Stefan Okołowicz


23 kwietnia 2010 (w wieczorze baletowym ALPHA I INNE)
Kolejne przedstawienie: 24 IV 2010

 
When You End and I Begin 
 
Choreografia: Robert Bondara (2009)
Muzyka: Paweł Szymański
Scena Kameralna
 
Balet „When You End and I Begin” do muzyki Pawła Szymańskiego to najciekawszy naszym zdaniem owoc I. Warsztatu Choreograficznego (2009), podczas którego – na zaproszenie dyrektora Krzysztofa Pastora – chętni tancerze Polskiego Baletu Narodowego mieli szansę zrealizować własne choreografie. Dlatego włączamy teraz tę pracę do naszego kameralnego repertuaru. Twórcą baletu jest Robert Bondara, którego debiut choreograficzny „Andante con moto” do muzyki z koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara został nagrodzony w 2008 roku podczas Konkursu Choreograficznego w naszym teatrze.

 

Na zdjęciu: Anna Lorenc i Sebastian Solecki
Fot. Ewa Krasucka

 


PONADTO W REPERTUARZE 2009/2010

Tristan
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Richard Wagner / Henk de Vlieger
Dyrygent: Tadeusz Kozłowski
Przedstawienia: 26, 27, 30 IX; 11 X 2009; 9, 10 I 2010
 
Bajadera
Choreografia: Natalia Makarowa wg Mariusa Petipy
Muzyka: Ludwig A. Minkus / John Lanchbery
Dyrygent: Tadeusz Kozłowski
Przedstawienia: 16, 18 X 2009; 30, 31 I; 4 II 2010 
 
Dziadek do orzechów
Choreografia: Andrzej Glegolski
Muzyka: Piotr Czajkowski
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Przedstawienia: 17, 19, 22 (x 2), 23 (x 2), 27 (x 2) XII 2009
 
Romeo i Julia
Choreografia: Emil Wesołowski
Muzyka: Siergiej Prokofiew
Dyrygent: Tadeusz Wojciechowski
Przedstawienia: 7, 14 I; 6, 7 II 2010
 
Oniegin
Choreografia: John Cranko
Muzyka: Piotr Czajkowski, Kurt-Heinz Stolze
Dyrygent: Vello Pähn
Przedstawienia: 4, 30 III; 7 IV 2010
 
Jezioro łabędzie
Choreografia: Irek Muchamiedow wg Lwa Iwanowa
Muzyka: Piotr Czajkowski
Dyrygent: Evgeny Volynsky
Przedstawienia: 25 III; 10, 18, 28, 30 IV 2010
 
Śpiąca królewna
Choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy
Muzyka: Piotr Czajkowski
Dyrygent: Tadeusz Wojciechowski
Przedstawienia: 30 (x 2) V;  1 (x 2), 2 VI 2010